"In het dagelijks leven ben ik docent bij CSG Comenius in Leeuwarden. De nadruk bij Scouting ligt op dingen dóen. Wat ik waanzinnig gaaf vind zijn de zeillessen en kampen. Ik krijg er energie van om mijn werkweek weer goed door te komen." Roland, junior-zeeverkennersleiding

Lelievletten

Sinds de start in 1988 bezat onze groep 8 Lelievletten. Zes hebben we nog, bijna allemaal in de groen-rode Casparkleuren met gekleurd randje. Dit zijn ze:

  • de Caspar di Mare (nr. 392, met een geel randje) kwam begin 1989 van de Greate Piergroep in Sneek.
  • de Caspar di Turbo (rood) is een eindexamenproject van de Vakopleiding Scheepsbouw Harlingen (VSH) uit 1992, gebouwd onder leiding van Yde Bruinsma. Krappe bouwtijd, toch op tijd - vandaar de naam.
  • de Caspar di Dina (paars) herinnert aan Dina van der Plaats, onze eerste en onvervaarde voorzitter. Ze overleed in juni 1995; in juli doopte haar dochter Moniek deze tweede VSH-vlet.
  • de Caspar di Ranja (nr. 1393, oranje) kwam in 2016 geheel oranje uit Leimuiden. In 2005 nieuw gebouwd tijdens 'Vletten op de Maas', een project van 10 VMBO-techniekscholen en de Stichting Nederland Maritiem Land.
  • de nog naamloze nr. 533 (blauw) uit 1970, in 2019 gekocht van een particulier, heette bij de Katwijkse Zeeverkenners 'Boreas' (en vanwege de lage punt ook wel 'de duikboot'). Ze wonnen er heel wat prijzen mee.
  • de Caspar di Quinto kwam in 2023 via een goedgeefse particulier plotseling uit de lucht vallen.

Motorvletten

In de beginjaren vielen kampen meestal vlak na vertrek alweer stil. Dan hielden onze buitenboordmotoren er namelijk mee op: afdankertjes van gulle gevers. In 1996 maakte de Caspar di Namisch een eind aan dit scoutingleed. De bouw was weer een mooie uitdaging voor de Vakopleiding Scheepsbouw. 

De di Hermes werd rond 2008 gebouwd. Haar bouwers begonnen direct daarna aan een grotere versie en parkeerden hun eersteling in een loods. We ontdekten deze vergeten strak gelakte schoonheid in 2018 en na een doop door Máxima vaart ze nu weer lekker rond.

Onderhoud

Deze vrijwilligers onderhouden onze motorvletten:

Axel

Beheer DiNamisch

Bart

Hulp van Axel

Gilian

Beheer zeilvletten

Michel

Beheer di Hermes

Wachtschip

Voorjaar 2021 begonnen we aan een groots nieuw avontuur: een wachtschip met de toepasselijke naam Di Adventure. Ze was tientallen jaren in Zeeland in gebruik als sportvissersschip en bevaart nu dus de Friese meren. Di Adventure meet 27,85 x 4,50m en er staat een DAF615 in. 

Di Adventure kwam er dankzij eigen acties, fondsen, overheidssubsidies, een Club van 100, een crowdfundingsactie en een enorme hoop zelfwerkzaamheid. Een Technische dienst beheert het schip en onze nieuwe Wachtschipstam helpt bij het (ver)varen van het schip en bij het onderhoud ervan.

Vergane glorie

In de loop der jaren kwamen en gingen er allerlei schepen die (oud-)leden zich vast nog met plezier herinneren:

  • de overnaadse zeilsloep 'Caspar' kregen we in 1988 vanuit de Landelijke Admiraliteit cadeau bij de start van onze groep. De wilde vaart beleefde er mooie tijden mee. Uiteindelijk is de Caspar verkocht, als roeisloep.
  • in 1989 huurden we een vlet uit de botenpool van Scouting Nederland; een jaar later ging die naar Kampen.
  • de Lelievlet 'Caspar di Pronto' (blauw randje) kochten we in februari 1990 van Scouting Lemmer, samen met een naamloos gebleven schippersvletje. De vlet had zwabberende lijnen - een leerproject van Stichting de Opstap in Leeuwarden. In 2015 was repareren geen optie meer; het schippersvletje was toen allang exit.
  • de Lelievlet 'Caspar di Blubblub' (groen) werd in 1965 nieuw gekocht door de Hilversumse Zuiderkruisgroep. Nadat wij de 'Terror' overnamen zonk het ding subiet door een doorgeroeste zwaardkast. Waar de Blubblub nu is...?
  • de BM'er 'Pink Panther' werd rond 1996 door twee wildevaarders van de bodem van de Oudegaaster Brekken geborgen en opgeknapt. We zeilden er onder andere vanaf Almere via de Weerribben mee naar Harlingen.
  • het wachtschip 'Antonius' vonden we eind jaren '90 in de Bolswardervaart bij Oosthem. Fantastisch, zo'n schip, maar ook bewerkelijk en duur. Rond 2003 boerde de groep slecht en werd het schip verkocht - een veel te snel afscheid.
  • het slepertje 'Hakkepuf' lag ook in Oosthem. De leiding kocht het vanwege het fijne Yanmar tuftuf-motortje en een wildevaarder verbouwde het. In 2000 kreeg de groep het cadeau en in 2018 werd het verkocht.
  • de Domp en de Iris waren kajuitzeiljachtjes die rond 2010-2015 bij onze groep teveel stillagen. Rond 1990 kregen we al de Vrijheid cadeau, een kajuitbootje dat nooit van de bokken op de kant af kwam, tot ze er doorheen zakte ;-)